top of page
  • Obrázek autoraU&WE® Advertising

U&WE v MAM: Nucené tendry zaměřené jen na cenu nevedou k větší kvalitě

U&WE v médiích: Přečtěte si o nás v 45. čísle na straně 23 odborného časopisu Marketing & Media, které vyšlo 9. listopadu 2020. Odkaz pro předplatitele MaM: https://mam.mam.cz/45_2020/strana-23/

 

Pokud nemáte předplatné MaM, přepis článku nabízíme zde...


Nejen velké korporace jsou často interními pravidly nuceny vyhlašovat opakující se výběrová řízení na stejné služby, kde jediným kritériem je cena. Původně správný záměr na straně velkých firem — získat lepší cenu, zvýšit konkurenceschopnost a zabránit klientelismu — se v posledních letech zvrhnul do soutěží, u kterých je od počátku jasné, že jejich výsledky se budou dodržovat jen formálně. U účastníků takových soutěží pak panuje jediný cíl — vyhrát, a to doslova za každou cenu. Řada firem jde do tendru s nabídkou nesmyslně nízké ceny, s minusovou marží, nerealistickými náklady a s přesvědčením, „že to nakonec nějak dopadne“. Po podpisu smlouvy musejí logicky začít cenu navyšovat o další „doplňky, rozšíření a neočekávané výdaje“, protože jinak by vůbec nebyly schopné zakázku realizovat. Anebo za provizi přepustí vítězství druhé či třetí firmě v pořadí.


Výběrové řízení je jistě zcela legitimní a správné. Při jeho vyhodnocování by se však spíš než na nejnižší cenu mělo dbát na poměr ceny a kvality, a tuto kvalitu pak vyžadovat.


Ideálním řešením je delší spolupráce s takovým dodavatelem, kterého prověřil trh, konkurence a volná soutěž. Nastavení si pravidel spolupráce, očekávání i pracovního systému, protože právě vzájemná znalost obou stran i prostředí vedou k nejlepším výsledkům, zrychlení realizace i k optimalizaci ceny. Pokud má zadavatel jakékoli pochybnosti nebo je nespokojený, je samozřejmě na místě udělat si srovnávací výběrové řízení. Je třeba se ale zase zaměřit na rozumnou kvalitu a vzít v potaz i benefity, které už zaběhnutá spolupráce poskytuje. Dlouhodobé partnerství založené na znalosti produktu i prostředí a důvěře přináší vyšší porozumění a s tím související kvalitu služeb, rychlejší realizaci zakázek a pro zákazníka také odebrání části práce, kterou dodavatel vykonává automaticky a bez nutného vysvětlování a upřesňování.


Jedině soustavným tlakem na kvalitu se postupně podaří narovnat trh, odstranit neseriózní firmy a zvýšit standard poskytovaných služeb, což ve finále ocení zadavatelé, jejich zákazníci i solidní dodavatelé.

MaM_2020_45_page_23CUT
.pdf
Download PDF • 535KB

[U&WE]

NEWSok.png
bottom of page